Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna jest oddziaływaniem za pomocą środków wychowawczych i dydaktycznych na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mającym na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji. Głównymi odbiorcami tej formy terapii są dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się tj. z:
- dysleksją
- dysortografią
- dysgrafią
- dyskalkulią
- bądź znajdujące się w grupie ryzyka tych zaburzeń.
Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi. W ramach terapii podejmowane są takie działania jak:
1. stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych;
2. wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach;
3. eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.
Nasi terapeuci pracują m.in. w oparciu o takie metody jak:
- Metoda leczniczo-pedagogiczna dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych
- Metoda Dobrego Startu
- Program rozwijający percepcję wzrokową
- Metoda treningu czynności intelektualnych dla dzieci od lat 6
- Terapia ręki
Terapia pedagogiczna warunkowania jest przestrzeganiem następujących zasad:
1. Zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego – pomaganie w przezwyciężeniu trudności oraz stosowanie odpowiednich zabiegów wychowawczych i psychoterapeutycznych w pracy indywidualnej i zbiorowej
2. Zasada powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania uwzględniającego złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka – dotyczy to zarówno objętości materiału jak i jego przystępności dla dziecka, nie obowiązują tu żadne rygory czasowe
3. Zasada korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności
4. Zasada kompensacji zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych
5. Zasada systematyczności – odpowiednia częstotliwość i systematyczność, dozowanie ćwiczeń w czasie
6. Zasada ciągłości i oddziaływania psychoterapeutycznego – w pierwszym okresie działania psychoterapeutyczne mają rolę dominującą