Cel szkolenia:
wyposażenie uczestników szkolenia w podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Treści:
1. Autyzm i Zespół Aspergera w ICD-10, DSM-IV (kryteria diagnostyczne)
2. Diagnoza nozologiczna
3. Zaburzenia współwystępujące
4. Funkcjonowanie psychospołeczne
5. Komunikacja i interakcja
6. Zachowania trudne i niepożądane
7. Rokowania rozwojowe
8. Przegląd strategii medycznych i terapeutycznych wspomagających funkcjonowanie osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Szkolenie przeznaczone dla:
rodziców, nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z autyzmem i Zespołem Aspergera
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
Uzyskanie podstawowych informacji z zakresu stosowanej analizy zachowania oraz możliwości jej wykorzystania w praktyce terapeutycznej.
Treści:
MODUŁ 1 - TEORETYCZNE PODSTAWY STOSOWANEJ ANALIZY ZACHOWANIA
1. Behawioryzm. Stosowana analiza zachowania. Wstęp
2. Prawa uczenia się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze
3. Konsekwencje zachowań. Wzmacnianie. Karanie
4. Bodźce poprzedzające zachowania. Bodźce kontrolujące. Operacje motywujące
5. Pomiar zachowań
MODUŁ 2 - TECHNIKI UCZENIA OPARTE NA STOSOWANEJ ANALIZIE ZACHOWANIA
1. Stosowana analiza zachowania w terapii zaburzeń rozwoju
2. Dostosowywanie środowiska do potrzeb osoby
3. Motywowanie do nauki i pracy
4. Tworzenie indywidualnego programu terapeutycznego
5. Uczenie nowych umiejętności
6. Metody nauczania: metoda wyodrębnionych prób, uczenie sytuacyjne, tworzenie łańcuchów zachowań, plany aktywności
7. Generalizacja i utrzymanie efektów terapii
8. Dokumentowanie przebiegu procesu uczenia
Moduł 3 - PRACA NAD ZACHOWANIAMI TRUDNYMI W OPARCIU O STOSOWANĄ ANALIZĘ ZACHOWANIA
1. Odkrywanie funkcji zachowań – ocena funkcjonalna
2. Sposoby radzenia sobie z trudnymi zachowaniami: strategie proaktywne, strategie
3. Tworzenie planu modyfikacji zachowań i dokumentowanie jego realizacji
4. Aspekty etyczne związane z terapią behawioralną
Szkolenie przeznaczone dla:
osób, które zamierzają uzyskać kwalifikacje terapeuty behawioralnego oraz inne osoby zainteresowane stosowaną analizą zachowania i terapią behawioralną.
CZAS TRWANIA: 48 godzin (podzielone na 2 weekendy)
CENA: 1200 zł/os
Cel szkolenia:
zapoznanie słuchaczy z procesem diagnozy i metodami pracy terapeutycznej z rodziną dziecka autystycznego lub dziecka z inną niepełnosprawnością.
Treści:
1. Zapoznanie słuchaczy z narzędziami i metodami diagnozy postaw rodzicielskich
2. Zapoznanie z etapami i fazami jakie przechodzą rodzice dziecka niepełnosprawnego .
3. Przekazanie wiedzy na temat metod i sposobów terapii i wsparcia rodziny w przebiegu długotrwałego procesu przystosowania do problemów związanych z wychowywaniem i współfunkcjonowaniem w rodzinie z niepełnosprawnym dzieckiem
4. Sposoby dostrzegania cech dysfunkcjonalności rodziny dziecka z niepełnosprawnością.
5. Profilaktyka rozpadu więzi, zapobieganie wypaleniu sił
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów pracujących z rodzicami dzieci niepełnosprawnych
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
Kształtowanie umiejętności tworzenia optymalnych warunków sprzyjających rozwijaniu interakcji z dzieckiem autystycznym
Treści:
1. Trudności komunikacyjne dzieci z autyzmem
2. Założenia intensywnej interakcji
3. Modele terapeutyczne oparte na intensywnej interakcji
4. Tworzenie programu terapeutycznego
5. Od interakcji do komunikacji
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów pracujących z dziećmi autystycznymi
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
przygotowanie specjalistów do realizacji procesu wczesnego wspomagania dziecka z autyzmem
Treści:
1. Założenia procesu wczesnego wspomagania
2. Na co trzeba zwracać szczególną uwagę w rewalidacji małego dziecka z autyzmem
3. Wspomaganie rodziców i rodziny dziecka niepełnosprawnego
4. Proces diagnozy – narzędzia
5. Określenie priorytetów rewalidacyjnych
6. Zajęcia indywidualne czy grupowe? – kiedy włączyć inne dzieci do wspólnych zajęć
7. Model terapii eklektycznej we wczesnym wspomaganiu – propozycje strategii terapeutycznych, analiza wybranych programów wczesnego wspomagania
8. Monitorowanie zmian w rozwoju dziecka
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów pracujących z dziećmi autystycznymi
CZAS TRWANIA: 10 godzin (2 spotkania)
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
Kształtowanie umiejętności tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych na etapie przedszkolnym i szkolnym
Treści:
1. Diagnoza wstępna specjalnych potrzeb dziecka
2. Sposoby określania mocnych i słabych stron dziecka
3. Cele tworzenia IPET dla dziecka z autyzmem i Zespołem Aspergera
4. Działy IPET
5. Rola i znaczenie współpracy specjalistów w realizacji IPET
6. Dobór treści kształcenia – metody i techniki, dostosowania
7. Dobór zajęć rewalidacyjnych – metody i techniki, dostosowania
8. Sposoby ewaluacji IPET
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów pracujących z dziećmi autystycznymi.
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
przygotowanie specjalistów do realizacji Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych dla uczniów z Zespołem Aspergera na róznych poziomach edukacyjnych
Treści:
1. Zespół Aspergera (ZA) w ujęciu międzynarodowych klasyfikacji ICD-10, DSM-IV, DSM-V
2. Specyfika potrzeb społecznych, emocjonalnych i edukacyjnych.
3. Zajęcia rewalidacyjne ucznia z ZA - analiza części składowych zajęć, ocena sposobu realizacji i zrealizowania wytyczonych celów, propozycje modyfikacji
4. Diagnoza specyficznych potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych
5. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny - zasady tworzenia IPET, metody, techniki i formy pracy z uczniem z ZA, przykłady oddziaływań rewalidacyjnych.
6. Proces rewalidacji w ujęciu eklektycznym – możliwości zastosowania różnych metod terapeutycznych.
7. Zachowania trudne u uczniów z ZA – jak sobie z nimi radzić, jak je ograniczać.
8. Podejście modelowe do etyki zawodu nauczyciela w kontekście nauczania i wychowania ucznia z ZA.
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z osobami z Zespołem Aspergera w różnego rodzaju ośrodkach i placówkach edukacyjnych.
CZAS TRWANIA: 8 godzin
CENA: 180 zł/os
Cel szkolenia:
przygotowanie specjalistów do realizacji zadań edukacyjnych i terapeutycznych ukierunkowanych na ucznia z autyzmem w szkole masowej lub specjalnej
Treści:
1. Autyzm jako niepełnosprawność złożona
2. Historia edukacji dzieci autystycznych w Polsce
3. Przepisy prawne regulujące edukację ucznia autystycznego w szkole masowej i specjalnej
4. Sposoby rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych
5. Dostosowanie szkoły i klasy do potrzeb ucznia
6. Przygotowanie uczniów zdrowych do wspierania ucznia z autyzmem na terenie klasy integracyjnej
7. IPET – cele, założenia, sposoby ewaluacji
8. Metody pracy edukacyjnej
9. Metody pracy terapeutycznej
10. Prewencja zachowań trudnych oraz wybrane metody radzenia sobie z zachowaniami trudnymi ucznia na terenie klasy
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z uczniami autystycznymi w różnego rodzaju ośrodkach i placówkach edukacyjnych.
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
przygotowanie uczestników do prowadzenia zajęć treningu umiejętności społecznych z dziećmi i młodzieżą z autyzmem i Zespołem Aspergera
Treści:
1. Teoria kognitywnego nauczania społecznego u osób z autyzmem
2. Przedstawienie różnych form pracy nad rozwijaniem umiejętności społecznych u osób z autyzmem
3. Metody pracy nad emocjami osób z ASD wg. Tony Atwooda
4. Zasady organizacji i cele terapeutyczne zajęć grupowych rozwijających umiejętności społeczne osób z autyzmem
5. Zachowania trudne – strategie postępowania w czasie zajęć
6. Generalizacja umiejętności nabytych podczas zajęć, rola rodziny i środowiska osoby z ASD
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z osobami z autyzmem w różnego rodzaju ośrodkach i placówkach edukacyjnych.
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
przygotowanie uczestników do praktycznego zastosowania narzędzia PEP-R w tworzeniu programów terapeutycznych dla dzieci autystycznych
Treści:
1. Przeznaczenie narzędzia PEP-R
2. Ogólne założenia dotyczące stosowania PEP-R
3. Budowa skali rozwoju – analiza zadań i procedur realizacji oraz oceniania
4. Budowa skali zachowania – analiza zadań i procedur realizacji oraz oceniania.
5. Obliczanie wyników surowych
6. Tworzenie profilu rozwojowego
7. Analiza przypadków
8. Wytyczne do programów terapeutycznych i edukacyjnych na podstawie wyników PEP-R
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z dziećmi autystyczmi (do 8-9 roku życia) dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
CZAS TRWANIA: 8 godzin
CENA: 180 zł/os
Cel szkolenia:
przygotowanie uczestników do programowania i realizowana zajęć zwiększających samodzielność osób z głębszą niepełnosprawnością
Treści:
1. Diagnoza umiejętności życiowych
2. Tworzenie programu zajęć z treningu umiejętności życiowych
3. Metody, techniki i formy pracy
4. Sposoby generalizacji ćwiczonych umiejętności
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz z osobami autystycznymi nisko funkcjonującymi.
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
przygotowanie specjalistów do realizacji zajęć rewalidacyjnych opartych na nauce teorii umysłu.
Treści:
1. Rozwój teorii umysłu człowieka
2. Przyczyny nieprawidłowego rozwoju w zakresie teorii umysłu u osób z ASD
3. Deficyty teorii umysłu u osób z ASD
4. Konsekwencje zaburzonego rozwoju teorii umysłu
5. Wyrównywanie deficytów wynikających z zaburzonego rozwoju teorii umysłu: treningi umiejętności społecznych – przegląd metod
6. Kształtowanie kompetencji społecznych dzieci i młodzieży z ASD
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z osobami z autyzmem oraz z Zespołem Aspergera w różnego rodzaju ośrodkach i placówkach edukacyjnych.
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
kształtowanie umiejętności stosowania różnych metod i technik behawioralnych sprzyjających efektywnej nauce osób niepełnosprawnych
Treści:
1. Psychologia behawiorystyczna – założenia, prawa uczenia się człowieka
2. Zasady stosowania wzmocnień
3. Gospodarka żetonowa i system punktów
4. Uczenie przez modelowanie i imitację
5. Stosowanie systematycznej uwagi i aprobaty
6. Praktyka pozytywna, autokorekcja i hiperkorekcja
7. Łańcuchy zachowań
8. Utrwalanie wyuczonych zachowań
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z osobami niepełnosprawnymi w różnych placówkach i ośrodkach.
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
przygotowanie specjalistów do zastosowania procedur fizycznych (bezpiecznych dla dziecka) w sytuacji nagłego ataku agresji ze strony ucznia
Treści:
1. Aspekty prawne samoobrony nauczyciela przed agresją ucznia
2. Aspekty etyczne zastosowania procedur fizycznych
3. Techniki samoobrony (szkolenie ma charakter praktyczny, udział w strojach sportowych)
4. Sporządzenie dokumentacji po zastosowaniu interwencji
5. Zasady tworzenia zespołów interwencyjnych w placówkach
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi zachowania agresywne
CZAS TRWANIA: 6 godzin
CENA: 180 zł/os
Cel szkolenia:
kształtowanie umiejętności rozpoznawania przyczyn zachowań trudnych oraz tworzenia optymalnych strategii redukujących
Treści:
1. Zachowania trudne u osób niepełnosprawnych – definicja, przejawy, przyczyny
2. Medyczne uwarunkowania zachowań trudnych
3. Modyfikacje środowiskowe
4. Modyfikacje programowe
5. Modyfikacje sensoryczne
6. Stosowana analiza zachowania – procedura ABC, funkcje zachowań
7. Strategie proaktywne behawioralne
8. Strategie reaktywne behawioralne
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z osobami niepełnosprawnymi przejawiającymi zachowania trudne (agresja, autoagresja, zachowanie uniemożliwiające naukę itp.), w różnego rodzaju ośrodkach i placówkach edukacyjnych.
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 180 zł/os
Cel szkolenia:
nabycie praktycznej umiejętności obsługi programu Board Maker do tworzenia pomocy komunikacyjnych z wykorzystaniem symboli PCS.
Treści:
1. Budowa programu Board Maker
2. Tablice komunikacyjne – założenia ogólne
3. Analiza przypadku – budowa tablicy komunikacyjnej
4. Możliwości wykorzystania własnych zdjęć, obrazów w tworzeniu tablic
5. Modyfikowanie tablic z biblioteki
6. Książka komunikacyjna
UWAGA: Warunkiem kwalifikacji do grupy jest posiadanie własnego laptopa w trakcie warsztatów oraz pendrive
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów, logopedów i pedagogów pracujących z osobami niepełnosprawnymi niemówiącymi lub z trudnościami w komunikacji.
CZAS TRWANIA: 8 godzin
CENA: 180 zł/os
Cel szkolenia:
przygotowanie uczestników do rozpoznawania potrzeb komunikacyjnych oraz do programowania oddziaływań w obszarze zwiększania komunikatywności podopiecznych z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną
Treści:
1. Przegląd metod alternatywnych form komunikacji.
2. Czym się kierować w wyborze sposobu alternatywnej komunikacji.
3. Przegląd narzędzi wspomagających AAC.
4. Budowanie pomocy do alternatywnych metod komunikacji.
5. Praktyczne wykorzystanie narzędzi do AAC.
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów, logopedów i pedagogów pracujących z osobami niepełnosprawnymi niemówiącymi lub z trudnościami w komunikacji.
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
kształtowanie umiejętności realizacji zajęć rewalidacyjnych w oparciu o zasady teorii integracji sensorycznej
Treści:
1. Zajęcia rewalidacyjne w szkole – metodyka
2. Aspekt historyczny teorii integracji sensorycznej
3. Teoria integracji sensorycznej
4. Założenia teorii integracji sensorycznej
5. Metoda integracji sensorycznej – na czym polega
6. Uwarunkowania stosowania elementów SI w pracy rewalidacyjnej
7. Uczenie się przez zmysły
8. Symptomy zaburzonej integracji sensorycznej
9. Podstawowe zaburzenia integracji sensorycznej
10. Przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci o zaburzonym rozwoju
11. Praktyczne ćwiczenia wykorzystujące terapię SI
12. Ocena efektów
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z uczniami niepełnosprawnymi w różnego rodzaju ośrodkach i placówkach edukacyjnych.
CZAS TRWANIA: 10 godzin
CENA: 200 zł/os
Cel szkolenia:
kształtowanie umiejętności radzenia sobie z problemami wychowawczymi podopiecznych w różnym wieku
Treści:
1. Trudności wychowawcze – definicje, etiologia, pierwsze symptomy
2. Profilaktyka trudności wychowawczych
3. Pierwsza pomoc na terenie placówki
4. Praca z rodziną
5. Budowanie krótkoterminowego i długoterminowego planu pomocowego dla dziecka i rodziny
6. Wybrane metody i techniki pracy wychowawczej i edukacyjnej z uczniem przejawiającym problemy wychowawcze
Szkolenie przeznaczone dla:
nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących w różnego rodzaju ośrodkach i placówkach edukacyjnych.
CZAS TRWANIA: 8 godzin
CENA: 180 zł/os